Spelmissbruk

Idag har jag setat och haft en timme tillsammans med Kalevi här på enheten. Det är han som har hand om de få som kommer och vill ha hjälp med sitt spelmissbruk.
Hjälp! Vad intressant det var, att det faktiskt går att jämnföra så mycket med ett alkohol eller drogmissbruk trodde jag faktiskt inte.

Eftersom jag brinner för att hjälpa andra och det är precis det jag får lära mig. Hur jag ska kunna göra det på bästa sätt, så blir det och kommer säkert bli mer om sånt i bloggen under våren.

40% av de som människor, som oftast är män under 25 år. Har också ett annat missbruk. 40% jäkla procent. Det är mycket.
Det är svårt att komma åt spelmissbrukarna för de flesta ser det inte som ett missbruk, de ser det som ett jobb, eller en hobby. Något som de tycker är kul för att de får lite extra pengar av vid sidan av sitt jobb. Medens andra har det som ett helttidsjobb och ser det som vilket jobb som helst. Och INTE ett missbruk, vilket det oftast, jag inte säga alltid, men oftast är.

Till just spelmissbruk tillkommer det många andra problem, det finns bevis på att de flesta som spelar lider av svårt ångest, depression osv. Det är många som söker hjälp för sin ångest eller sin depression, men aldrig för sitt spelmissbruk. Kanske för att de själva inte relaterar till att det faktiskt beror på det. Eller för att de inte vill inse eller prata om det. De kanske inte ens nämner det för kuratorn eller vem det nu är man pratar med pga. sin depression.. så just spelmissbruket är svårt att jobba bort då det är få som söker hjälp för just det. 

Men för att ta reda på eller se om man lider av ett spelmissbruk så utgår man från att man måste "uppfylla" vissa kriterier, det fungerar precis som när man ska kolla hur svårt drog eller alkohol missbruk. Uppfyller man 2 av dessa 10 kriterier, då är det inte riktigt något stort problem.. men man kan vara påväg in i det. Men uppfyller man 5 eller fler av dessa 10, då har man problem.. då har det övergått till ett spelmissbruk.

Jag tänkte att jag skulle berätta lite om dessa kriterier och det läskigt hur man kan se, om man vet någon som är beroende av alkohol eller droger., hur lika dessa missbruk faktiskt kan vara. Det handlar om hjärnans belöningssystem. Det är både biologisk och psykologiskt. Ofta är det lätt att få ett spelberoende om man "vinner på det snabbt". Det är själva ruset man är ute efter, man vinner snabba pengar. Det är spänning. Man får den där kicken när det går så jäkla bra. Och lär man sig att det blir ett rus, en snabb och positiv känsla av det, då aktiveras belöningssystemet. Och tillslut blir hjärnan så pass beroende och söker sig till det där ruset (spel, droger, alkohol) för att få det igen, och igen. Och människan funkar så, att när man saknar det där ruset, då minns man helst inte det negativa med det. Ångesten som kommer efteråt osv.
Sen finns det ju självklart folk som bara mår bra av sitt spelmissbruk hela tiden, dygnet runt och inte ser ett enda problem i att vara spelberoende, och det är ju kul för den :)

Dessa kriterier är:
upptagande: spelar man inte, så går man runt och planerar om det, pratar mycket om det osv.
kontrollförlust: Man tänker att man bara ska spela en eller två timmar, sen vipps så har det gått 7 eller 8 timmar. Eller att man tänker att man bara ska spela på 1000 kr, och sen har man plötsligt spelar på 10.000 kr istället.
abstinens: man blir irriterad om man inte har spelat på länge, känner ett sug och behov att spela.
fly personliga problem: istället för att ta tag i de problem man har, så flyr de ofta istället. tar inte tag i saker för att göra det bättre.
återvänder för att spela: Om man går back så går man in och spelar igen, för att man tror så starkt att man ska vinna tillbaka det. och fortsätter, fast man fortsätter att går back. Eller att man lånar av någon, familj, vän eller från ett eget sparkonto, bara för att första spela tillbaka det man backat.
ljuger: man ljuger för sin omgivning, dels om just spel.. men också om andra saker, 
begår brott för att finansiera:
gjort flera försök:
provat att sluta eller trappat ner på spelandet, men misslyckat.
konsekvenser för andra: familj, flickvänner/pojkvänner, vänner, jobbet får ta konsekvenser för människans spelande.
fallskärm: man tror ofta att det ska lösa sig, det löser sig ju alltid. Eller man tror att andra ska lösa saker åt en.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det och jag tycker det är så himla intressant. Jag älskar sånt här. Men jag orkar inte skriva mer, har 5 handskrivna sidor jag skulle kunna kluddar ner, men det skulle bli för långt.

Nu ska jag skriva lite på mitt sem, sen ska jag vara med på två samtal.. och sen tåget hem till M!
Ha en fortsatt trevlig dag, det ska jag ha! :)
HOJ


Kommentarer
Postat av: Tuss

Du är så duktig !!!! <3

2012-02-02 @ 14:55:46
Postat av: Amanda

Det som är läskigt också är att många människor som klassas ha en spelmissbruk missbrukar inte det som man normalt ser som ett spelmissbruk (maskiner, poker osv) utan är beroende av tv-spel & data-spel! Hur sjukt är inte det?!

2012-02-03 @ 15:05:23
URL: http://fairytaleofmandy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0