SE FILMEN

En blomma i Afrikas öknen. Ni kanske har läst boken? Eller sett filmen?
Har ni inte det, då säger jag bara SE FILMEN. 
Den heter Desert Flower. Och bland det bästa jag sett.
Lite seg i början, men den är så sjukt bra, hemsk, fin och ja allt. 
Den handlar 

Waris Dirie som vid fem års ålder infibulerades, könsstympades Hennes mamma höll i henne medan en annan kvinna skar av hennes könsdelar med ett rakblad. Sedan syddes såret ihop, en öppning med samma diameter som en tändstickas lämnades kvar för urin och mensblod, och hon lämnades i en egen hydda i öknen för att återhämta sig. Trots en infektion under läkningen överlevde hon, till skillnad från en av sina systrar och två kusiner, som dog av ingreppet. 
När hon var tretton år bestämde hennes far att hon skulle gifta sig med en för henne okänd sextioårig man. Då flydde hon, mitt i natten, iväg i öknen för att slippa detta. Hon sprang flera dagar, liftade, och kom slutligen till Mogadishu, Somalias huvudstad, där hennes släktingar bodde. Hon flyttade ut och in hos olika släktingar tills hon övertalade en av sina farbröder att ta med henne till London
När hon kom till London hade bara ett pass med sig, ingenting mer. I filmen (och boken) får man följa hela hennes resa, från det att hon kom till London med en sko till hon blir fotomodell, författare och FN-ambassadör.

Det är en så hemskt berättelse och man kan inte förstå att hon ens överlevt. 
En vacker och stark kvinna som jag beundrar på så många sätt. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0